مرکز آموزش بیسیم

مرکز آموزش کاربردی بیسیم و تجهیزات رادیویی

مرکز آموزش بیسیم

مرکز آموزش کاربردی بیسیم و تجهیزات رادیویی

باند شهروندان

آموزشگاه بیسیم | شنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۰۳ ب.ظ | ۰ نظر

باند شهروندان

چگونه عمل کنیم؟

سرانجام و پس از سال ها چندی پیش علاقه مندان به ارتباطات رادیویی خبری مبنی بر راه اندازی خدمات " باند شهروندان" از طرف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دریافت نمودند که قطعا باعث مسرت و خوشحالی آن ها گشته است. ما هم امیدواریم آغاز ارائه خدمات عمومی ارتباطی همچون " باند شهروندان" گام نخست در راهی باشد که به عرضه خدمات مفید عمومی منتهی می شود، اما خدمت باند شهروندان ( که در شماره12 بخش آموزش همین ماهنامه اجمالا معرفی شد به واسطه ی تازگی آن برای مردم ما، مشابه تمامی فناوری های دیگر، در بدو ورود قطعا نیاز به ایجاد بستر های فرهنگی و آموزشی جهت شناساندن و تعلیم کاربرد های صحیح آن دارد. از این رو در بخش آموزش ماهنامه به عنوان یک رسانه تخصصی در حوزه مخابرات و ارتباطات وظیفه خود می دانیم که در حد امکان بخشی از بار سنگین فرهنگ سازی در این خصوص را به دوش گیریم و آن را به بهترین وجه ادا نماییم.)

 

معرفی:

b_150_100_16777215_00_images_adp28.jpg

" باند شهروندان"( Citizen Band) از جمله خدمات ارتباط رادیویی عمومی است که در اکثر کشور های جهان جهت استفاده عموم جامعه از بستر ارتباطی فارغ از سیم ها و ارتباط کابلی، ارائه می شود.

مشخصات این خدمات در تمامی کشور های ارائه دهنده یک سان نیست اما شباهت های بسیاری با یکدیگر دارند،‌ چنان که تفاوت ها ممکن است در برخی از مشخصات فنی همچون تعداد کانال ها، بسامد آن ها و یا توان خروجی خلاصه گردد.

مهم ترین ویژگی خدمات رادیویی عمومی اشتراک و سهیم بودن همه شهروندان در استفاده از تمامی کانال های موجود است،‌ بدین معنی که هیچ یک ار کانال ها به هیچ وجه اختصاصا در اختیار شخصی یا اشخاص خاصی قرار نمی گیرد و همه کاربران می توانند با رعایت دقیق نکات آیین نامه از تمامی کانال ها بهره مند شوند.

در این خدمات شهروندان قادر خواهند بود تا با یکدیگر تنها ارتباط صوتی ( مکالمه ) به صورت دو طرفه ( ارسال و دریافت غیر همزمان ) داشته باشند. هر یک از متقاضیان برابر آیین نامه و مقررات می توانند نسبت به ارائه تقاضا جهت صدور پروانه بهره برداری از مراجع قانونی متولی اقدام و پس از دریافت آن، تجهیزات مربوطه را خریداری و مطابق ضوابط استفاده نمایند. همچنین هر یک از کاربران می بایست هزینه مجوز یا حق فرکانس مقرر را پرداخت و یک علامت خطاب (call sign) منحصر به فرد دریافت نماید که علامت شناسایی هر یک از کاربران بوده و می بایست حین استفاده و در مواقع لزوم به طور صحیح و واضح عنوان شود. در کشور ما متولی صدور مجوز و کنترل خدمت باند شهروندان" سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی" است که کلیه امور وظایف مربوط به این خدمات را عهده دار است. بنابراین کاربران می بایست جهت دریافت مجوز، در خواست خود را به همراه مدارک مورد نیاز به این سازمان تسلیم نمایند. همچنین اکیدا توصیه می گردد تا متقاضیان حتما ضوابط استفاده از خدمت باند شهروندان را که از طرف این سازمان منتشر شده است دقیقا مورد مطالعه قرار داده و به دقت به آن عمل نمایند. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به وبگاه سازمان مراجعه نمایید. ( www.cra.ir )

شاید از خود بپرسیم:

استفاده از رادیو های دو طرفه هنگامی که می توانیم از تلفن ( همراه یا ثابت ) استفاده کنیم چه مزیتی می تواند داشته باشد؟

همواره توجه داشته باشید که: تلفن ها وسائل ارتباطی با کاربرد های خاص خود و متفاوت از رادیو های دو طرفه است، از این رو به نکات زیر به عنوان تفاوت ها توجه کنید:b_150_100_16777215_00_images_adp29.jpg

* صرفه اقتصادی:‌ فرض کنید بخواهید با شخصی در فاصله ای به محدوده 6 یا 7 کیلومتر ارتباط بر قرار نمایید،‌ مطمئنا در صورت در دسترس بودن تلفن اگر هر دوی شما در محل ثابتی قرار داشته باشید قطعا از تلفن ( ثابت )‌ استفاده خواهید نمود و اگر هم یک یا هر دو در حال حرکت ( در شهر یا مسافرت ) باشید باز هم در صورت در اختیار داشتن تلفن همراه از آن استفاده خواهید نمود، مسلم است که هر ارتباط تلفنی بسته به مدت زمان آن هزینه در بر خواهد داشت،‌ اما اگر نیاز به ارتباط مداوم ( چندین بار در روز یا ساعت ) در محدوده ای خاص داشته باشید و در مقابل هم تلفن ( ثابت و همراه )‌ و هم یک رادیوی بدون سیم ( متحرک یا ثابت ) دو طرفه در اختیار داشته باشید،‌ کدام را ترجیح می دهید، پرداخت هزینه، یا مکالمه رایگان نا محدود؟!

* شرایط بحرانی: حتما تلفن ها در چنین شرایطی کمک شایانی محسوب خواهند شد، اما از یاد نبریم که در مواردی بستر شبکه های مخابراتی همچون تلفن همراه و یا ثابت ممکن است نتواند به خوبی پاسخگوی نیاز فوری شما باشد و یا حتی به کلی دچار قطع یا اختلال گردد، به موارد زیر دقت کنید:

1. پس از زلزله،‌ سیل، آتش سوزی.

2. قطع و اختلال برق و شبکه های مخابراتی به هر دلیل.

3. گم کردن راه و یا وقوع حادثه در مسیر و جاده های دور افتاده که امکانات ارتباطی موجود نیست.

شاید در چنین شرایطی بهترین وسیله ارتباطی وسیله ای مبتنی بر امواج رادیویی و فارغ از بستر های سیمی و کابلی باشد،‌ که دراینجا لزوم استفاده از خدمات باند شهروندان مشهودتر است.

سرعت: هرگز نمی توان سرعت برقراری ارتباط میان تلفن و یک رادیوی دو طرفه را مقایسه نمود چرا که در تماس تلفنی باید، شماره گیری کرد، منتظر بر قراری ارتباط ماند، و در نهایت بعد از شنیدن صدای بوق آزاد و برداشتن گوشی از طرف مقابل مکالمه کرد، مسلم است که تمامی این موارد نیاز به زمانی هر چند اندک خواهند داشت، اما در رادیوی دو طرفه تنها با فشردن و نگه داشتن یک کلید قادرید پیام خود را به گوش مخاطب یا مخاطبان خود برسانید، این سرعت قطعا در مواقعی که حتی لحظه ها ارزشمند خواهند بود، کمک شایانی خواهد کرد.b_150_100_16777215_00_images_adp30.jpg

اما از یاد نبرید که در مقابل موارد فوق تلفن ها مزایای دیگری دارند، که رادیو های دو طرفه هرگز نخواهند داشت و بسته به نوع کار بری می توانید مناسب ترین وسیله را جهت استفاده خود انتخاب نمایید، به گوشه ای از این مزایا توجه کنید:

1. عدم محدودیت در فاصله طرفین ارتباط (می توانید به وسیله تلفن با مخاطب خود در فواصل بسیار دور ارتباط بر قرار نمایید.)

2. پوشیدگی تماس ها ( دیگران قادر به شنیدن مکالمات شخصی و خصوصی شما نخواهند بود.)

3. خط ارتباطی فقط متعلق به شما است و دیگران در استفاده از آن شریک نیستند.

* تجهیزات مورد استفاده:

مطابق ضوابط کشور، از میان تجهیزات دستی، خودرویی و ثابت تعریف شده برای این خدمات تنها استفاده از دو نوع ثابت و متحرک خودرویی مجاز است. این تجهیزات عموما رادیو های دو طرفه ای ( با قابلیت ارسال و دریافت ) هستند که بسامد و تعداد کانال مشخصی و غیر قابل تغییری دارند، تعداد کانال ها برای کشور ما 40 کانال از باند HFو با فاصله ی کانالی 10 کیلو هرتز پیش بینی شده است که موارد فوق در جدولی ضمیمه ضوابط مندرج است. در این جدول بسامد برای هر کانال مشخص و غیر قابل تغییر است و هر رادیویی که از نظر سازمان مطابق با ضوابط فنی شناخته می شوددقیقا از جدول مذکور پیروی می نماید.

* نوع ثابت: می تواند نوع مخصوص ایستگاه های ثابت استفاده شود می بایست موارد ذیل را مد نظر قرار داد.

1. منبع تغذیه دارای ورودی و خروجی جریان متناسب با مشخصات فنی و ولتاژ ذکر شده توسط سازنده به کار گرفته شود، به شکلی که به وسیله یک مبدل جریان، برق شهری را تبدیل به ولتاژ مورد نیاز دستگاه نماید.

2. آنتن دستگاه می بایست بر فراز محلی چون پشت بام و یا در مواردی بر روی دکلی که بر روی پشت بام افراشته می گردد نصب شود، به طوری که مشخصات فنی مجموعه نصب شده در نهایت مطابق با ضوابط مربوطه باشد.

* نوع خودرویی ( متحرک ): معمول ترین وسیله در استفاده از خدمات " باند شهروندان" است،‌ که بر روی خودرو نصب شده و به همراه آن حمل و استفاده می گردد، معمولا باید جهت نصب آن به فروشنده و یا دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه نمایید. انرژی مورد نیاز دستگاه خودرویی از منابع الکتریکی داخل خودرو تغذیه می گردد، همچنین آنتن آن می باید در محل مناسبی خارج از خودرو نصب شود . غالبا محل های مناسب برای نصب آنتن را بر روی سقف و یا صندوق عقب خودرو در نظر می گیرند. از این رو اتصال بین آنتن و خودرو دستگاه می بایست به واسطه سیم مخصوص که توسط شرکت سازنده توصیه شده است انجام گیرد ( معمولا کابل هم محور یا کواکسیال )، زیرا نوع کابل مورد استفاده تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت سیگنال های ارسال و دریافت خواهد داشت.b_150_100_16777215_00_images_adp31.jpg

* روش بر قراری ارتباط:

پس از نصب رادیو و آنتن آن بر روی خودرو و یا در محل ایستگاه ثابت دستگاه آماده بهره برداری می گردد، در این زمان تنها چیزی که برای مکالمه نیاز است این است که شما رادیوی خود را روشن نموده و آن را بر روی هر کانالی که می خواهید " به جز کانال 9 " تنظیم نمایید.

* نکته مهم: همواره و در هر زمان تنها کار برانی صدای شما را می شنوند و می توانند با شما ارتباط بر قرار نمایندکه:

1. در محدوده برد سیگنال های رادیویی شما قرار داشته باشند.

* تذکر1: هنگام حرکت خودرو، دایره فرضی پوشش رادیوی شما نیز همزمان حرکت می نماید.

* تذکر2: جهت حفظ ارتباط بین چند خودروی در حال حرکت لازم است به میزان شعاع پوششی فاصله بین خودروها نیز حفظ گردد.

در صورت بر قراری چنین شرایطی تقریبا می توانید مطمئن باشید که آن ها صدای شما را خواهند شنید، پس لازم است برای رساندن صدای b_150_100_16777215_00_images_adp32.jpgخود به آن ها کلید (PTT) یا ارسال رل که معمولا بر روی میکروفون دستگاه قرار دارد فشار داده و نگه دارید، حال میکروفون را با فاصله 5 تا 10 سانتیمتری از دهان خود نگه داشته و با صدای معمولی ( نه بلند و نه آهسته ) صحبت نمایید، اما پس از پایان صحبت خود حتما کلید ارسال را رها کنید تا بتوانید صدای طرف مقابل را بشنوید.

همواره توجه کنید در هر زمان قبل از شروع به صحبت و ارسال بر روی هر کانال از خالی بودن آن و عدم اشغال کانال توسط دیگران اطمینان حاصل نمایید، برای این کار باید هر بار چند لحظه قبل از ارسال پیام به رادیوی خود گوش کنید و بفهمید که آیا سکوت بر قرار است یا اینکه دیگران در حال مکالمه هستند، اگر در این هنگام کانال توسط کاربران دیگر در حال استفاده و اصطلاحا " اشغال " بود، می توانید تا خالی شدن آن ( پایان مکالمه جاری بر روی کانال ) صبر نموده و یا کانال دیگری را جهت ارتباط انتخاب و آزمایش کنید، اما هرگز در صورت اشغال بودن کانال نسبت به ارسال پیام اقدام ننمایید، چرا که این کار باعث به وجود آمدن تداخل عمدی شده و نه تنها پیام شما در این میان به مقصد نخواهد رسید، بلکه باعث نا مفهوم شدن و اختلال در پیام های در حال تبادل توسط کاربران دیگر نیز خواهد شد. توجه نمایید که شروع به صحبت می باید با فاصله زمانی در حدود 1 تا 2 ثانیه پس از فشردن و نگه داشتن کلید PTT انجام گیرد و همچنین در خاتمه حتما کلید را پس از 1 تا 2 ثانیه بعد از اتمام صحبت خود رها کنید، زیرا در غیر این صورت ممکن است کلمات ابتدایی و انتهایی مکالمه شما در هر ارتباط به خوبی ارسال نگردد، البته هماهنگ نمودن این اعمال در ابتدا کمی مشکل به نظر می رسد ولی به مرور و طی استفاده به شکل عادت در آمده و به صورت خودکار این کار را انجام خواهید داد. حتی ممکن است در ابتدا فراموش کنید حین صحبت کلید ارسال را نگه دارید و یا پس از پایان آن را رها سازید، اما معمولا به مرور عادت خواهید کرد.برای این امردر ابتدا می توانید در صورتی که دستگاه شما به چراغ نمایشگر ارسال و دریافت مجهز است، به آن توجه نمایید تا مطمئن شوید آیا صدای شما در هنگام صحبت ارسال می گردد یا اینکه فراموش کرده اید کلید را نگه دارید.

مدت زمان ارسال و صحبت کردن شما در هر ارتباط به طور پیوسته نباید بیشتر از 5 دقیقه به طول بیانجامد، این کار علاوه بر احتمال آسیب رساندن به رادیوی شما، باعث اشغال شدن بیش از حد کانال و عدم امکان استفاده دیگران از کانال فوق می گردد بنابراین، این عمل خلاف ضوابط است.

* کد های اختصاری:

کاربران رادیوهای باند شهری در سراسر جهان جهت دوری از به کار بردن جملات و مکالمات تکراری و بعضا طولانی متداول، از کد هایی به نام " 10 کد " استفاده می نمایند. این کد ها که به صورت ترکیبی از اعداد به کار می روند، جایگزینی اختصاری برای جملات هستند که به طور قرار دادی میان کاربران باند شهری پذیرفته و استفاده شده اند، علاوه بر این استعمال این کد ها در مکالمات موجب کوتاه شدن طول زمان هر پیام به مقدار زیاد و در نتیجه کاهش حجم ترافیک پیام ها بر روی کانال خواهد شد. جدول کد های "10" در ادامه به همراه راهنمای آن ها آمده است که کاربران قادرند به راحتی به آن ها عادت نموده و جایگزین مکالمات رایج خود قرار دهند. اما به یاد داشته باشید که استفاده از آن ها به هیچ وجه اجباری نیست و کاملا اختیاری خواهد بود.

بوسیله تلفن ( نام شخص ) راخبر کنید

21-10

صدای شما مفهوم نیست

1-10

پیام وضعیت اظطراری منتفی است و لغو می گردد

22-10

پیام شما دریافت شد

2-10

ما به منطقه شما رسید یم / نزدیک شده ایم

23-10

لطفا به صحبت خود پایان دهید

3-10

دستور شما به طور کامل انجام شد

24-10

صدای شما کاملا واضح می باشد

4-10

می توانید ---- را ملاقات یا با او تماس بگیرید؟

25-10

پیام خود را برای ----------- ارسال کنید

5-10

در حدود ------- دققه دیگر به آنجا/ شما می رسیم

26-10

من فعلا مشغول هستم منتظر بمانید

6-10

من کانال را به شماره ----- تغییر می دهم

27-10

شخص مورد نظر در شبکه پاسخگو نیست

7-10

موقعیت شما را پیدا کردم

28-10

شخص مورد نظر پاسخگو می باشد

8-10

-- دقیقه/ ساعت دیگردوباره با شما تماس می گیرم

29-10

پیام خود را دوباره تکرار کنید

9-10

اعلام اخطار (عمل بر خلاف مقررات)

30-10

جواب منفی است

10-10

من رادیو را تا ------ خاموش می نمایم

31-10

لطفا سریع پاسخ دهید

11-10

---- (غریبه/ مزاحم) است

32-10

من گوش به پیام و منتظر می مانم

12-10

ساعت چند است

33-10

لطفا وضعیت (مسیر/ آب و هوا ) را گزارش دهید

13-10

پیام (فوری/ اظطراری) دارم کانال را خالی کنید

34-10

اطلاعات بیشتری بدهید

14-10

لطفا کانال را تغییر دهید

35-10

پیام شما را به مقصد رساندم

15-10

در مسیر تصادف رخ داده است احتیاط کنید

36-10

لطفا جواب دهید

16-10

مسیر اشتباه است برگردید

37-10

وضعیت اظراری رخ داده است

17-10

ما در ----- توقف خواهیم کرد

38-10

لطفا (پلیس/ آتشنشانی/ اورژانس ) را خبر کنید

18-10

لطفا علامت خطاب خود را اعلام کنید

39-10

با تلفن----------- تماس بگیرید

19-10

در حال حاضر نمیتوانم پاسخ گوی شما باشم

40-10

موقعیت خود را اعلام کنید/ موقعیت من -------

20-10

جدول 10 کد مربوط به راد یوهای باند شهروندان

تا اینجا با مقدمات و نیز روش بر قراری ارتباط به وسیله رادیوهای باند شهری آشنا شدید، حال برخی از نکاتی را که ممکن است برای کاربران ایجاد سوال نماید، مطرح می نماییم.

مسافت تحت پوشش یا " برد " رادیوهای باند شهروندی چه مقدار است؟

این امر بستگی به عوامل زیادی همچون توان خروجی فرستنده، محیط استفاده،‌ همچنین ارتفاع و میزان حساسیت آنتن و برخی عوامل دیگر دارد،‌ در کل برای رادیو های متحرک خودرویی در فضای شهری می توان بردی در حدود 3 الی 6 کیلومتر را پیش بینی نمود، که این فاصله برای انواع ثابت که آنتن مرتفع تری نیز دارند بیشتر خواهد شد.

بهره( Gain ) یا حساسیت میکروفون چیست؟

حساسیت میکروفون کمک می کند تا در شرایط مختلف بهترین حالت را برای سطح ارسالی صدای میکروفون تنظیم نمایید که هر چه مقدار این حساسیت بالاتر باشد،‌ علاوه بر وضوح و شدت صدای ارسالی توسط میکروفون صدا های اطراف نیز واضح تر ارسال می گردد و هنگامیکه این حساسیت در حالت کم تنظیم شده باشد. تنها صدا های بلندتر و نزدیک تر به میکروفون را ارسال خواهد کرد.

"SWR" خاصیتی جهت تنظیم و تطبیق آنتن با سیگنال های بسامد خروجی است که در هر بسامد باید دقیقا تنظیم و در بهترین حالت استفاده شود، در غیر این صورت باعث آسیب رساندن به رادیوی مورد استفاده خواهد شد. برای تنظیم این ویژگی می بایست از یک "SWR" داخلی یا خارجی استفاده نمود، که در حالت خارجی این وسیله می بایست بین رادیو وآنتن آن قرار گیرد.

قابلیت" Talk Back" چیست؟

این ویژگی امکان می دهد که به هنگام مکالمه علاوه بر دریافت صدای طرف مقابل، صدای صحبت خود را نیز همزمان با ارسال از طریق بلند گوی رادیوی خود بشنوید، فایده این ویژگی در تنظیم دقیق شدت توان خروجی و حساسیت میکروفون رادیویی به چشم خواهد آمد.

* عملکرد در شرایط عادی:

ضوابط این خدمات کانال های 11 و 16 را صرفا برای فراخوان ( ارسال پیام یک طرفه به منظور یافتن مخاطب مورد نظر ) تعریف نموده است، از این رو توصیه می گردد که اگر بر روی هیچ یک از کانال ها ارتباط فعالی ندارید، رادیو را روی یکی از دو کانال تنظیم نمایید، چرا که بر اساس قوانین اگر کسی برای یافتن مخاطب خود در شبکه تلاش نماید می بایست پیام فرا خوان خود را بر روی کانال های فوق ارسال کند و ممکن است اتفاقا آن مخاطب شما باشید.

در هر حال پس از یافتن مخاطب مورد نظر، طرفین ارتباط باید سریعا کانال خالی دیگری را ( غیر از 9-11-16 ) به عنوان قرار جهت ادامه گفتگو ها تعیین و پس از تنظیم رادیوی خود بر روی آن کانال،‌مکالمه خود را ادامه دهند.

* عملکرد در شرایط اضطراری:

حوادث و اتفاقات ناگوار اعم از طبیعی یا غیر طبیعی ممکن است برای هر کس و در هر زمان و مکانی اتفاق افتد،‌ حوادثی مانند زلزله، سیل، آتش سوزی، تصادفات رانندگی و......که همواره حادثه دیده به تنهایی قادر به دفع خطرات و بر طرف نمودن مشکلات به وجود آمده نخواهد بود، نیازمند استمداد و یاری طلبیدن از دیگران است، در این شرایط توصیه ما این است که اگر به رادیوی باند شهروندان دسترسی دارید،‌ جهت درخواست کمک به گونه ای که در ادامه ذکر می گردد اقدام نمایید:

دستگاه را روشن نموده و آن را بر روی کانال" 9 " ( کانال شرایط اضطراری )‌ قرار دهید.

در صورتی که روی کانال هیچ گفتگویی انجام نمی گیرد و سکوت بر قرار است،‌ کلید PTT را فشرده و در خواست خود را مبنی بر پاسخگویی مخاطبان که صدای شما را می شنوند با ذکر کد ( 17-10) و یا جمله " وضعیت اضطراری است" چندین بار تکرار نمایید.

سپس کلید را رها کنید و منتظر پاسخ بمانید، اگر پاسخی دریافت نکردید می توانید به فاصله هر چند دقیقه این عمل را تکرار نمایید. (‌ می توانید بر روی کانال های فراخوان نیز این عمل را تکرار کنید.)

در صورت دریافت پاسخ با ادامه گفتگو از موارد زیر آگاه شوید:

* ضمن معرفی و شناساندن خود از طرف مقابل نیز بخواهید تا خودش را به شما معرفی نماید و آگاه شوید که آیا او یک نیروی امدادی ( پلیس، اورژانس......) است یا همانند شما تنها یک کاربر معمولی است؟ اگر وی یکی از نبرد های امدادی است مطابق مورد 5 عمل نمایید.

اما در صورتی که مخاطب تان هم فقط یک کاربر عادی است، از وی بخواهید تا در صورت امکان و اگر مشکل شما تنها با کمک وی بر طرف می گردد به کمک شما بشتابد و برای این امر اطلاعات مورد نیاز بیشتر را در اختیار وی قرار دهید.

اما وضعیت پیش آمده و یا حادثه به شکلی است که نیاز به نیرو های امدادی متخصص دارید، از مخاطب خود در خواست کنید تا اگر تلفن در اختیار دارد به وسیله آن نیرو های امدادی را از وضعیت پیش آمده برای شما مطلع و آن ها را در جریان قرار دهد. ( برای این امر به مورد 5 توجه کنید ) در غیر این صورت از وی بخواهید تا او نیز به وسیله رادیوی باند شهری خود را برای یافتن افراد دیگری که به تلفن یا نیرو های امدادی دسترسی دارند تلاش نماید.

مواردی را که شما می باید به نیرو های امدادی اطلاع دهید تا هر چه سریعتر به شما و یا حادثه دیدگان کمک نمایند بدین قرار است:

- نوع حادثه بوقوع پیوسته و ابعاد آن.

- محل دقیق استقرار شما و یا حادثه دیدگان.

- شرح و گزارش مختصری از تعداد و وضعیت جسمی مصدومان احتمالی.

* نکته مهم: کاربر گرامی توجه داشته باشید که در هر زمان و مکان اگر بر روی هر یک از کانال ها پیامی با مضمون "‌ شرایط اضطراری " دریافت نمودید، بلافاصله به آن پاسخ داده و از وضعیت و اطلاعات ذکر شده در شماره "5" آگاه شوید، تا در کمترین زمان نیرو های امدادی را از وقوع حادثه مطلع و آن ها را به کمک فرا خوانید.

چند نکته بسیار مهم از رعایت اخلاق در ارتباطات رادیویی عمومی *

1. ناسزا گویی هرگز

نا شناخته بودن شما برای دیگران دلیلی برای فحاشی و ناسزا گویی به آن ها نیست پس هرگز سعی نکنید دیگران را مخاطب کلمات زشت و ناپسند خود قرار دهید .

2. خودتان باشید

نا شناس بودن دلیلی بر این نیست که خود را یک فرد از نهادی نظامی و یا دولتی و یا هر کس دیگری جا بزنید پس هرگز سعی نکنید دیگران را فریب بدهید این کار علاوه بر غیر اخلاقی بودن اتهام جعل عنوان را متوجه شما می سازد پس خود را به دردسر نیاندازید.

پیام کذب هرگز

مخصوصا در مواردی که پیام کذب شما شامل یک در خواست کمک در شرایط اضطراری می گردد. به یاد داشته باشید این کار می تواند برای همه از جمله خودتان دردسر آفرین باشد " حتما داستان چوپان دروغگو را به یاد دارید" بگذارید حداقل یک راه برای کمک گرفتن از دیگران در مواقعی که واقعا دچار دردسر می شوید باقی بماند یادتان باشد همه چیز را به بازی نگیرید. رادیو های سرویس های عمومی تاکنون جان خیلی از انسان ها را در تمام نقاط دنیا نجات داده اند و آن ها را از خطر مرگ حتمی رهانیده اند.

4. تداخل را رفع کنید نه ایجاد

اگر بر روی کانالی که مورد استفاده قرار می دهید متوجه تداخل با گروه کاربران دیگری شدید در صدد رفع آن از طریق تغییر کانال مورد استفاده برآیید. این کار می تواند حتی با توافق هر دو گروه نیز انجام شود برای رسیدن به نتیجه مطلوب می توانید با هم مذاکره نمایید. البته اگر دستگاه شما مجهز به کد های کاهش تداخل است این ویژگی را فعال و یا کد ها را تغییر دهید. هیچ گاه سعی نکنید با ایجاد تداخل و مکالمه برای گروهی که نمی شناسید و یا جزوی از آن نیستید مزاحمت ایجاد کنید این کار تفریح خوشایندی نخواهد بود. همواره به یاد داشته باشید:

پخش موسیقی فشردن بی وقفه کلید ارسال آواز خواندن و در کل اشغال نمودن غیر معقول کانال از اخلاق ارتباطات رادیویی به دور و نکوهیده است.

5. همواره کسی می شنود

به این جمله فکر کنید هرگز در طول زمانی که از بی سیم استفاده می کنید حتی در وسط بیابان به یاد داشته باشید که کسی ممکن است صدای شما را بشنود. پس نکات زیر را از یاد نبرید:

اطلاعات شخصی و خصوصی خود را که مایل نیستید افراد غریبه از آن ها اطلاع حاصل نمایند هرگز بر روی کانال مورد انتشار قرار ندهید این اطلاعات می توانند مورد سو استفاده برخی از افراد قرار گیرد. به این امر حتی در زمانی که با آشنایان خود در حال مکالمه می باشید توجه نمایید حال اینکه چه اطلاعاتی را نباید بر روی کانال منتشر نمود به عهده خودتان می گذاریم

 

  • آموزشگاه بیسیم

باند شهروندان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی