مرکز آموزش بیسیم

مرکز آموزش کاربردی بیسیم و تجهیزات رادیویی

مرکز آموزش بیسیم

مرکز آموزش کاربردی بیسیم و تجهیزات رادیویی

HT 220 بیسیم ایده آل است؟

آموزشگاه بیسیم | شنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۲۱ ب.ظ | ۰ نظر

HT 220 هنوز نفس می کشد

سرعت در پیشرفت و جایگزینی ابزار های نوین با قدیمی تر ها، این یک قانون در عصر ما شده است، رادیو های دو طرفه ای که 40 سال پیش شرکت موتورولا به بازار عرضه نمود، حجم و وزن زیادی داشتند، به علاوه عملکرد آنها به گونه ای بود که تنها قادر بودند حداقل نیاز های ارتباطی کاربران را مرتفع سازند، به طوری که امروزه اگر کسی را در حال استفاده از آنها ببینیم، قطعا اولین واکنش ما خنده ای از سر تمسخر خواهد بود، اما هرگز از یاد نبریم که این تجهیزات در زمان تولید خود (اواخر جنگ دوم جهانی و به بعد)یکی از ابتکارات مهم و چشم گیر در صنایع مخابراتی آن زمان به شمار می آمدند و به جرأت می توان گفت که رادیو های پیشرفته ی امروزی و گسترش شبکه هایی چون APCO ,TETRA و.... مدیون روند آزمون و خطای متخصصانی بوده است که تمام عمر خود را صرف بهبود وضعیت تجهیزات و روش های ارتباطی نمودند. آنچه در ادامه می آید، بازبینی محصولی است از شرکتMOTOROLA که در زمان خود جنجال بزرگی آفرید. اسم این محصول(HT220) بود.

چندین دهه قبل و همزمان با قدم زدن انسان روی کره ماه برای اولین بار، رادیوی دو طرفه دستی موتورولا HT 220 در سال(1969) پا به عرصه حضور در شبکه های مختلف رادیویی نهاد. این رادیو که در باند تجاری (VHF) و (UHF) تولید شده بود از نظر ظاهر جمع و جور و پوشش بدنه ضد آب آن، تحسین و شگفتی کاربران حرفه ای و غیر حرفه ای را بر انگیخت، چرا که تا قبل از آن ابعاد و وزن رادیو های ساخته شده حداقل دو برابر مدل فوق بود.

این رادیو دارای یک گیرنده بسیار حساس و فرستنده ای با توان 4 تا 5 وات بود. همچنین استفاده و تعمیر این رادیو بسیار ساده بود به طوری که دسترسی به اجزا و مدار داخلی با جدا کردن قاب جلو و پشت دستگاه براحتی میسر بود. HT 220 نسل دوم از رادیو های دو طرفه دستی (HT) بود به شکلی که به سرعت جایگزین مدل های قبلی شد.Handie Talkie یا همان (HT) یک اسم یا علامت تجاری ثبت شده به وسیله شرکت موتورولا است، شاید علامت کلی شناسایی این شرکت معروف همان حرف (M) بزرگ محصول داخل یک دایره است. نام تجاری(HT)‌ در زمان جنگ جهانی دوم و درست زمانی ارائه شد که موتورولا یک رادیوی دو طرفه کوچک را که به وسیله یک دست قابل حمل باشدارائه نمود.

باند بسامدی

(HT 220) در باند (VHF) با بسامد 136MHz الی 174 مگا هرتز و باند (UHF) با بسامد 406 الی 512 مگاهرتز به بازار عرضه شد. مدل های (VHF) در سه نوع ( سه تکه باند مختلف) که به قرار زیر بودند:b_150_100_16777215_00_images_adp3.jpg

136 - 150.8 MHz-1

150.8 - 162 MHz-2

162 - 174 MHz-3

مدل شماره 2 به گونه ای ساخته شده بود که قابلیت تبدیل به یک رادیوی آ ماتوری باند 2 متر را به وسیله تغییر در کریستال ها دارا بود. مدل های (UHF) نیز در سه باند به قرار زیر ارائه شدند:

406 - 420 mhz-1

450 - 470 mhz-2

470 - 512 mhz-3

مدل شماره 3 باند (UHF) که در اصطلاح به آن(T باند می گویند) با فاصله زمانی نسبت به دو مدل قبلی ارائه شد، و این امر زمانی محقق شد که کمسیون فدرال ارتباطات ایالات متحده(FCC) تصمیم گرفت تا باند بسامد مربوط به کانال های 14 تا 20 تلویزیون را در مناطق خاصی به آ ژانس های امنیت عمومی و کاربرد های تجاری اختصاص دهد.

تنظیم بسامد(HT 220)

انتخاب بسامد های مورد نظر در رادیوی (HT 220) شباهتی به روش های انتخاب بسامد در رادیو های امروزی که معمولا توسط رایانه و نرم افزار و یا صفحه کلید ارقام موجود بر روی خود دستگاه تنظیم می شود ندارد. از آن جا که HT220 یک رادیوی کنترل کریستالی بود، برای هر بسامد نیازمند دو کریستال بود یکی برای در یافت و دیگری جهت ارسال، به طوری که یک رادیوی دو کانال نیاز مند به تنظیم کریستال های جداگانه ای برای کانال دوم علاوه بر کانال اول بوده است. بر این اساس در صورتی که نیاز به هر گونه تغییر بسامد در دستگاه پدید می آمد، لازم بود تا کریستال ها نیز عوض شوند. شاید همین موضوع توجیه قابل قبولی برای محدودیت تعداد کانال های این رادیو باشد که حداکثر به 6 کانال می رسید ، چرا که باید توجه داشت که حجم قاب دستگاه جهت نصب و پذیرش کریستال های متعدد محدودیت ظرفیت داشته است.

خط خصوصی (PL)

PL یا خط خصوصی نیز یک نام تجاری ثبت شده دیگر به وسیله ی شرکت موتورولا است ، این ویژگی (که در شماره ی 18 همین ماه نامه بخش آموزش اجمالا بررسی شد ) به کاربران کمک می کند تا بدون ایجاد مزاحمت و تداخل برای یکدیگر ، بر روی یک بسامدمشترک مکالمه نما یند .

*شناسه های اختصاری برای مدل های مختلف :

کلیه ی تجهیزات رادیویی مختلف ساخته شده توسط شرکت موتورولا همواره به وسیله ی یک شناسه ی متشکل از اعداد و حروف که نمایا نگر مشخصات و مدل دستگاه است به بازار عرضه شده اند ، HT 220 نیز از این قاعده مستثنی نبود ، در این بخش نگاهی داریم به چگونگی تشخیص مشخصات یک رادیوی 220 از روی شناسه ی آن .

به طور کلی شناسه های HT 220 به این شکل است :

H34FFN3173D

عدد 2 نشانگر توان کم مدل فوق یعنی 1. 8 W ( وات ) برای باند VHF وw 1 وات برای UHF و عدد 3 نشانگر مدلی با توان بالا برابر 5 وات برای باند VHF و 4 وات برای باند UHF است .

رقم دوم از سمت چپ مثا ل ، یعنی عدد 4 نمایانگر باند بسامدی رادیو است .

عدد 3 برای باند VHF

و عدد 4 برای باند UHF

HT 220 تیم متخصصان تولید و طراحی رادیوی

FFN نیز نمایانگر مدل رادیو یعنی همان HT 220 است.

سومین رقم از سمت چپ مثال یعنی عدد 3 نوع سیستم کد گذاری رادیو را مشخص می نماید .

عدد 1 برای سامانه کد گذاری حامل استاندارد .

و عدد 3 برای سامانه کد گذاری خط خصوصی یا PL . b_150_100_16777215_00_images_adp4.jpg

رقم چهارم یعنی عدد یک 1 از مثال بیانگر فاصله ی کانالی و پهنای باند است.

چنانکه عدد 1 نشا نگر مدل با پهنای باند باریک 30 KHz کیلوهرتز و عدد 0 نشانگر مدلی یا پهنای کانال 60 کیلو هرتز است .

رقم پنجم این مثال یعنی عدد 7 نیز به تعداد کانال های دستگاه اشاره می نماید ،

به طوری که :

عدد 0 برای 1 کانال

عدد 1 برای 2 کانال ارسالی و 1 کانال دریافتی

عدد 3 برای 2 کانال

عدد 7 برای 4 کانال

و عدد 9 برای 6 کانال می آید .

آخرین رقم نیز 3 نمایشگر سامانه بلندگو و میکروفون دستگاه است ، به شکلی که بر خی از مدل های این رادیو دارای بلند گو و میکروفون داخلی بوده و برخی نیز ، این ویژگی را ندارند و می با یست بلند گو و میکروفون به صورت جداگانه به محل تعبیه شده متصل و استفاده شود ، اما مدل دیگری نیز وجود داشت که هر دوی این قابلیت ها را شامل می گشت که به نام مدل " یونیورسال " معروف است .

عدد 0 برای بلند گو و میکروفون داخلی .

عدد 2 برای بلندگو و میکروفون خارجی الحاقی .

و عدد 4 برای مدل یونیورسال

*قیمت HT 220 :

قیمت ان رادیوها در آن زمان میان 10 الی 30 دلار برای هر عدد بود که تفاوت قیمت ناشی از ارائه یا عدم ارائه تجهیزات جانبی همچون شارژر، باتری و یا آنتن به همراه دستگاه اصلی بود . البته عوامل دیگری همچون تعداد کانال های دستگاه ، کد های PL ، مدل های اختصاصی و ... بر قیمت آن تأثیر گذار بودند . امروه قیمت این دستگاه کمیاب بین 600 تا 1400 دلار است و به نظر می رسد تنها کاربران علاقه مند آماتور و مجموعه b_150_100_16777215_00_images_adp5.jpgداران حاضر به پرداخت چنین هزینه ای برای یک رادیو باشد .

*مدل های اختصاصی :

شرکت موتورولا علاوه بر تولید مدل های معمولی از این دستگاه ، مدل هایی را نیز مخصوص استفاده کاربران خاص طراحی و تولید می نمود که جهت استفاده ی آنها بر حسب نوع فعالیتشان کاربرد مناسب تری داشت ، در ادامه چند نمونه از آن ها را ذکر می کنیم .

مدل امنیتی ویژه کاخ سفید :

پس از این که HT 220 در میان کاربران فراگیر شد ، دستگاه امنیتی کاخ سفید سفارش ساخت مدل ویژه ای از این رادیو را به شرکت موتورولا داد .ظاهر این مدل درست مانند بقیه مدل های معمولی آن بود ولی بدون وجود نام ونشان شرکت سازنده یعنی MOTOROLA . اما در اصل این مدل در وجود سیستم اظافی کد یا رمز کننده مکالمات بود که به طور اختصاصی طراحی و اجرا شده بود . آژانس امنیتی بعد از اینکه چند نمونه ی اولیه از سفارش خود را تحویل گرفت وعملا آن ها را آزمایش کرد ، سفارش تولید انبوه از آن را برای شبکه ی سر تا سری خود در کشور به شرکت موتورولا ارائه داد .

مدل ویژه تماس انتخابی یا (Selective call ) :

مدل هایی از HT 220 که قابلیت های تماس های انتخابی را دارا بودند ، توانی برابر 5W وات و 2 یا 4 کانال ارتباطی داشتند . این گونه مدل ها کلید های کنترلی متفاوت از مدل های معمولی و اضافه بر آنها داشتند . از آنجا که این مدل ها دارای قابلیت تغییر در سطح توان خروجی توسط کاربر را دارا بودند ، نظر تعداد زیادی از کاربران آماتوری و نیز کاربران دریایی را به خود جلب نمودند به طوریکه به مرور ، استفاده از آنها جایگزین مدل های قدیمی در باند دریایی 2 Mhz AM شدند . اما بازاریابی HT 220 های VHF دریایی دارای توان بالا برای شرکت موتورولا کار ساده ای نبود . چرا کهFCC کاربران رادیوهای دریایی را ملزم می ساخت تا هنگامیکه در اسکله و یا ساحل لنگر گاه توقف دارند ، با توانی برابر 1 وات و یا کمتر مکالمه نمایند تا بروز تداخل میان شناورهای مختلف نزدیک به هم به تداخل ممکن کاهش یابد ، البته گذشته از اینکه شناورها می توانستند خارج از اسکله با توانی تا حد 25 وات نیز مکالمه نمایند .

مدل مخصوص مبدل : این مدا در حقیقت یک رادیوی معمولی دستی ولی با 8 عدد کنتاکت اتصال الکتریکی بر روی بدنه بود که دورن یک کیس اضافی قرار می گرفت و آن را تبدیل به یک مدل ویژه ی استفاده در خودرو و یا ایستگاه ثابت می نمود . کیس فوق شامل میکروفون وبلند گوی خارجی به همراه منبع تغذیه ی جداگانه b_150_100_16777215_00_images_adp7.jpgو آنتن خارجی بود که حین استفاده ، همزمان به صورت یک شارژر نیز برای دستگاه دستی عمل می کرد . به علاوه این جعبه دارای یک قفل بود که با بستن آن ، رادیوی دستی درون جعبه قفل می شد تا از خطر سرقت در امان بماند.

مدل مخصوص کارکنان امنیتی عمومی: این مدل به گونه ای طراحی شده بود که کارمند پلیس آن را بر روی کمر خود متصل کرده و بدون نیاز به جابجایی در هنگام مکالمه از آن استفاده می نمود . در این مدل آنتن ، میکروفون و بلند گوی دستگاه در یک مجموعه ی واحد الحاقی خارجی به وسیله ی سیم به رادیو متصل می شود قطعه ی الحاقی می بایست بر روی شاند و یا سردوش مامور قرار می گرفت تا سهولت استفاده برای وی را به همراه داشته باشد .

 

 

 

 

 

  • آموزشگاه بیسیم

HT 220 بیسیم ایده آل است؟

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی