مرکز آموزش بیسیم

مرکز آموزش کاربردی بیسیم و تجهیزات رادیویی

مرکز آموزش بیسیم

مرکز آموزش کاربردی بیسیم و تجهیزات رادیویی

بیسیم واکی تاکی

آموزشگاه بیسیم | جمعه, ۸ مرداد ۱۳۹۵، ۰۶:۵۲ ب.ظ | ۰ نظر

به طور کلی با توجه عدم وجود مقاله ای  یکپارچه و قانونی در باره استفاده از تجهیزات رادیویی و سردر گمی خریداران بیسیم های رادیویی تحت عنوان " واکی تاکی" یا یو اچ اف  تیم اطلاع رسانی مجموعه آ د پارس مقاله ای کاربردی را به کاربران و خریداران محترم این زمینه تقدیم مینماییم. 

با توجه به تبلیغات بسیار زیادی در این زمینه که بیسیم مجاز در باند مجاز شهر وندی و بیسیم مجاز باند ازاد در اینترنت دیده میشود میتوان در گام نخست گقت که " شیوه سود جویان " و دروغی بزرگ به حساب می آید. کشور ایران همانند سایر کشور های دیگر دارای متولی در امور پایش و مجوز های ارتباطی رو رادیویی با نام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوی میباشد . یکی از وظایف این مرکز تدوین قانون بهره برداری از تجهیزات رادوییی میباشد . به طور کلی  متولی حاکمیتی در حوزه کشوری  در امر استفاده از انواع تجهیزات رادیویی بسیار حساس و سخت گیرانه است ( همانند سایر کشور ها)

ا توجه به آنچه در استفاده از بیسیم به ویژه مقررات قانونی حاکم بیان شد، شکی نیست که خرید و فروش، ورود، ساخت و هرنوع انتقال مالکیت، نگهداری و بهره برداری از دستگاههای بی سیم (فرستنده و گیرنده) و بطور کلی هر نوع کریستال مولد فرکانس، قبل از دریافت مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ممنوع است.

بنابراین اگر به موجب نظریه کارشناس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی محرز شود که از فرکانس های بی سیم بهره برداری غیرمجاز شده است، با نظرداشت مشخصات فنی اعلام شده در نظریه کارشناسی و مفاد قانون استفاده از بی سسیم های اختصاصی و غیرحرفه ای مصوب ۱۳۴۵ و آیین نامه اجرایی آن قانون و تکلیف ماده ۷ قانون فوق الذکر دستگاه بیسم ذاتاً غیرمجاز مکشوفه پلمپ و ممهور به سرب گردیده و ضم پرونده و ارسال می شود که در این صورت مقام قضایی باید با توجه به خصوصیات بی سیم مکشوفه و اصلاح ناپذیر بودن آن، وفق ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی صدور حکم به ضبط و معدوم نمودن آن توسط اداره کل فوق را صادر نماید. متذکر می شود که برابر ماده پیش گفته، ضبط از اختیارات دادگاه کیفری بوده و دادسرا فاقد اختیار در این خصوص است.

اما در رابطه با این که آیا صرف حمل و نگهداری بی سیم غیرمجاز هرچند ذاتاً مخرب، علاوه بر مجازات ضبط آن، برای مرتکب مجازات مالی یا سلب آزادی دارد یا خیر؟ مثلاً چنانچه شخصی اقدام به حمل بدون مجوز بی‌سیمی نماید که با توجه به میزان برد آن نیاز به اخذ مجوز از سازمان مقررات رادیویی یا نهادهای وابسته بوده است، در این صورت آیا مطابق قوانین و مقررات مربوطه بزه ای واقع شده است یا خیر و در صورت جرم بودن عمل، مستند قانونی آن چیست؟

در این خصوص دو نظر قضایی وجود داردکه ما ضمن بیان این دیدگاهها، در مقام نتیجه گیری به بیان دیدگاه خود به عنوان پاسخ نهایی به پرسش مزبور، بحث را به پایان می بریم.

 

با مراجعه ماده ۱۱ قانون  استفاده از تجهیزات رادیویی مشخص می شود که این ماده تعداد 9 عمل را جرم و قابل مجازات دانسته که عبارتند از:

۱ – هر کس ایستگاه دیگری را بدون موافقت وزارت پست و تلگراف و تلفن مورد استفاده قرار دهد.

۲ – هر کس در ایستگاه بدون پروانه عالماً و عامداً مخابره رادیویی انجام دهد.

۳ – هر کس از طول موجهای غیرمجاز یا ثبت نشده در دفاتر وزارت پست و تلگراف و تلفن استفاده نماید.

۴ – هر کس بدون گواهی‌نامه به عملیات رادیویی غیر حرفه‌ای اشتغال ورزد یا با علم و اطلاع با افراد بدون گواهی‌نامه ارتباط رادیویی بگیرد و یا به ‌اشخاص بدون گواهی‌نامه اجازه کار در ایستگاه بدهد.

۵ – هر کس از مقررات و قوانین رادیویی و یا مشخصات و شرایط و خصوصیات مندرج در پروانه ایستگاه تخلف کند.

۶ – هر کس عمداً دفتر گزارش کار ایستگاه را بر خلاف ترتیب مقرر وزارت پست و تلگراف و تلفن تنظیم کند و یا تمام یا قسمتی از عملیات خود را‌در دفتر ثبت ننماید.
۷ – هر کس پیام رادیویی مربوط به اشخاص دیگر را دریافت نموده آن را مورد استفاده قرار دهد.

۸ – هر کس با علامت شناسایی مربوط به دیگران خود و یا با ایستگاه خود را معرفی نماید.

۹ – هر کس پس از انقضاء مدت اعتبار پروانه یا گواهی‌نامه بدون کسب اجازه مجدد به کار خود ادامه دهد.

بنا به مراتب، مشخص می گردد که قانونگذار عمل حمل و نگهداری بی سیم غیرمجاز را به عنوان عمل مجزمانه در این ماده جرم انگاری ننموده است و در نتیجه استناد دادگاه به این بند هم غیرموجه است. نتیجه این که مجازات متهم به کیفیت منعکسه در رأی مخالف اصول سابق الذکر به ویژه اصل قانونی بودن جرم و مجازات است.

گفتنی است تمامی بیسیم های موجود در بازار با مدل های پوکسینگ 328   موتورولا 777   کنوود 31و3207  و ... همگی دارای قابلیت شنود و برنامه رزی در موج های فرکانسی غیر مجاز میباشند. لذا در این مورد میتوان به یک مورد کشف بیسیم در ساید دادفر ایران مراجعه نمود و در مورد روند بررسی با این کونه موارد کشف بیشتر مطالعه کرد.

مو  مهم در زمینه خرید بیسیم را میتوان به این موضوع وصل کرد که تعداد شرکت های دارای مجوز در امور خرید فروش تجهیزات رادیویی در سایت تنظیم مقررات موجود میباشد . ولی نکته ای قابل تامل در باره فروشندگان اینترنتی و ... این تجهیزات عدم وجود جایی ثابت و آدرس و جوازی شفاف است که بتوان حتی خرید های انجام شده را پیگیری نمود و یا حتی بتوان خدمات پشتیبانی از این تجهیزات گرفت .

 

نکته آخر : بهتر است جهت خرید انواع بیسیم از افراد متفرقه ابتدا بیسیم های مجاز را از طرف متولی امور رادیویی شناسایی نمایید و سپس اقدام به خرید نمایید . بهترین محل خرید انواع بیسیم و تجهیزات رادیویی را میتوان شرکت های دارای مجوز واردات و خرید و فروش معرفی کرد . زیرا محصولات عرضه شده دارای کیفیت و استاندارد های  مختلفی است که خریدار را از سردر گمی بعد خرید و یا مشکلات احتمالی پس از خرید  نجات خواهد داد .

 

مقاله : مجموعه آ د پارس
 
آئین‌نامه اجرائی قانون استفاده از بیسیم‌های اختصاصی و غیرحرفه‌ای (آماتوری)


نوشته شده توسط گروه وب / مدیر سایت 371
آیین‌نامه نحوه محاسبه حق استفاده از فرکانس در امور ارتباط رادیویی نوشته شده توسط گروه وب / مدیر سایت 274
اطلا عات مربوط به جدول ملی فرکانس کشور ایران نوشته شده توسط گروه وب / مدیر سایت 296
تعریف انواع سرویس های رادیویی نوشته شده توسط گروه وب / مدیر سایت 124
دفترچه های بیسیم نوشته شده توسط گروه وب / مدیر سایت 208
قانون راجع به اصلاح ماده سه قانون استفاده از بی‌سیم‌های اختصاصی و غیرحرفه‌ای نوشته شده توسط گروه وب / مدیر سایت 259
مدارک لازم جهت اخذ مجوز بیسیم نوشته شده توسط گروه وب / مدیر سایت 239

 

منابع تحقیق:

۱- قانون ارتباطات بی سیم (نسخه پیش نویس)

۲- ‌قانون استفاده از بی‌سیم‌های اختصاصی و غیر حرفه‌ای (‌آماتوری) ‌مصوب ۲۵/۱۱/۱۳۴۵ با اصلاحات بعدی

۳- قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز مصوب ۷/۶/۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی

۴- قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوب ۱۹/۹/۱۳۸۲

۵- قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور

۶- آیین نامه اجرایی قانون استفاده از بیسیم های اختصاصی و غیر حرفه ای ( آماتوری) مصوب ۱۳/۱۱/۱۳۶۱ هیأت وزیران

۷- آیین نامه اجرایی قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز مصوب ۸/۱۰/۱۳۹۲ هیأت وزیران

۸- آیین نامه اجرایی مربوط به وظایف و طرز کار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوب ۲۴/۱۲/۱۳۸۳

۹- آیین نامه تاکسی بی سیم

۱۰- بخشنامه شماره ۲۸-۱۴۰-۵/۱۷۴۲ مورح ۱۹/۶/۱۳۹۰ فرماندهی انتظامی تهران بزرگ –معاونت فناوری اطلاعاتوارتباطات

۱۱-دادنامه شماره ۸۹۰۹۹۷۲۱۹۱۲۰۰۸۳۸ مورخ ۶/۹/۱۳۸۹ شعبه ۱۰۳۷ دادگاه عمومی جزایی تهران

۱۲- نشست قضایی مورخه ۷/۱۰/۱۳۸۸ دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۱۶ تهران،منتشره در ماهنامه قضاوت، سال نهم، فروردین و اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۶۳، ص۳۷

۱۳-نظریات کارشناسی شماره ۲۷۱۹/۱۱۱ مورخ ۸/۶/۱۳۹۰ و ۲۴۲۳/۱۱۱ مورخ ۲۲/۶/۱۳۸۹ اداره کل تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی منطقه شمال تهران

۱۴-نظریه کارشناسی شماره ۶-۱۲۳-۵/۱۷۴۲ مورخ ۲۰/۷/۱۳۹۰ معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات فاتب

-نامه شماره ۵۴۳۸/۲۲۹/۵۰۹/ب/۲/۱۷۱۴ مورخ ۲/۹/۱۳۸۵ فرماندهی انتظامی تهران بزرگ-پلیس امنیت عمومی

- وب سایت سازمان تنظیم و مقررات رادیویی

- ویکی پدیای فارسی

- بانک اطلاعات قضایی شخصی نگارنده

  • آموزشگاه بیسیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی